Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

Klart att du gått ned i vikt av fettsnål mat?!

Kategori: LCHF

De roliga är att alla som får reda på att jag gått ned 16,5 kg på tre månader säger att jag naturligtvis har gjort det med kalori och fettsnål mat. Det kan inte finnas ett annat sätt att hå ned på menar de?! När jag berättar för dem hur de egentligen gått till så tappar de allra flesta hakan, de menar på att jag kommer att dö i en hjärtinfarkt eller också måste jag ha svält mig i tre månader eftersom de är omöjligt att gå ned med fet mat. Jag märker verkligen av den här otroliga fettskräcken vart jag än vänder mig. Jag förklarar att vi ät gjorda och utformade att äta på det här sättet. Förklarar även att alla kolhydrater såsom: pasta, ris, potatis och bröd omvandlas till socker och stärkelse när det kommer till magen.

Jag antar att jag inte är ensam om att få förklara om och om igen att fett inte är farligt?

Kommentarer

  • Anna säger:

    Oj, vad jag känner igen det där. Vid varje lunchrast får jag sitta och försvara mig själv och mitt val på hur jag äter. Trots att de ser att jag går ner i vikt.



    Tack för att du delar med dig av dina recept, jag har testat brödet och glassen. Mums säger jag bara =)



    Tack för en bra och inspirerande blogg och keep up the good job!



    /Anna

    2012-05-03 | 13:10:43
  • Jenny säger:

    Ja herregud, var man än är får man förklara sig. Jag är SÅ trött på att behöva försvara mig, och SÅ trött på alla som tror de vet allt.

    Jag har slutat förklara, när de frågar så säger jag såklart att jag äter LCHF och det betyder det här och det här. Men trots att man förklarar så får man frågan om man lever på luft.....

    2012-05-03 | 13:31:51
  • Johanna säger:

    Hahah,nejdå du är inte ensam om det! :)

    Jag orkar inte heller diskutera detta längre utan brukar bara säga att jag inte kan äta kolhydrater. Det är ju faktiskt sant-jag blir som en knarkare då det kommer till socker!

    Men man måste jämt hålla på försvara sig för att man inte äter till exempel frukt (som ju äääär så nyttigt) och dessutom när man väljer att inte göda sina barn med socker i form av kolhydratrik mat reagerar omvärlden på ett sätt som får en att känna sig som världens sämsta och mest oansvariga morsa! (Vad det nu är för exeptionellt nyttigt i snabbmakaroner, potatis och rostbröd som barnen måste ha för sin utveckling????)

    "-Jaha, går du på LCHF" är en annan kommentar som jag blir gaaalen på!!!

    -Nej,jag går inte på nån jäkla LCHF,hahaha :) Jag har valt att leva på lågkolhydratkost och naturliga fetter.



    Gaaaaah,den här diskussionen och försvarandet av sin livsstil- kan den inte bara ta sluuut???? :)

    2012-05-03 | 17:35:46
    Bloggadress: http://johannaskriversagor.blogspot.se/
  • Sofia säger:

    Det är ju det som är det hemska! Att alla är så hjärntvättade att tro att fett ät farligt. Det blockar verkligen, och har man en dålig stund är det lätt att själv ifrågasätta än en gång om det verkligen är bra för en. Tills man inser att det egentligen inte finns ngn bra väg -förutom kolhydratsnål kost!

    2012-05-03 | 19:13:03
    Bloggadress: http://babebybrighton.blogspot.com
  • Vipan säger:

    Vet inte var jag läste att det ett otroligt kränkande beteende att kommentera mat. I bland har jag lust att låsa in mig i en garderob för att få äta ifred på jobbet.

    2012-05-03 | 21:39:45
  • mulari säger:

    Fett är bra ju :) light är skit!

    2012-05-04 | 06:53:32
    Bloggadress: http://mulari.blogg.se/

Kommentera inlägget här: