Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

LCHF på påskbordet

Kategori: LCHF

Det är nog många nya LCHF:are som undrar vad man kan äta när det är påsk, släkt och vänner bjuder hem er på påskmiddag/lunch men ni har ingen aning om vad ni kan äta av maten? Tänkte att jag skulle nysta upp lite och visa er vad ni kan äta vilket är i princip allting. Jag kan lägga upp exempel på hur min släkts påskbord ser ut maträtt efter maträtt, detta har vi på vårat påskbord:

- Skinka, salami, korvar osv. (skivat)
- Prinskorv.
- Köttbullar.
- Olika gratänger såsom broccoli gratäng.
- Omelett gjord på skinka/ost, räkor/ost.
- Sill av olika slag.
- Kokta ägg.
- Ägghalvor med diverse tillbehör.
- Hjort (ibland när min mosters man har jagat.)
- Olika röror såsom röbetssallad, gubbröra osv.
- Potatis

Alltså vi har allt och det varierar varje år med va det är för något men det som jag skrivit är de som vi alltid har. Nu tänkte jag att jag ska skriva vad av det här som du får äta på påskbordet:

- Skinka, salami och korvar med hög kötthalt (70%) får du såklart äta.
- Prinskorv och köttbullar får du äta.
- Gratänger men kolla så att det inte är en massa mjölredningar i osv.
- Omelett kan du äta massor av.
- Sill kan man äta men man måste tänka på att många sillsorter innehåller massor med socker.
- Ägghalvor med majonäs osv. ät :)
- Kokta ägg vet alla att ni får äta!
- Hjort, helgskinka och allt kött får du äta.
- Röbetssallad bör ej ätas då rödbetor växer underjord. Kika lite med värdinnan vad alla röror innehåller så får du se vad du kan äta.
- Potatis ska du inte äta!

Själv ska jag frossa i mina hemlagade köttbullar, prinskorv, ägghalvor, gratänger osv :) Ska bli så gott!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: