Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

Periodisk fasta

Kategori: Periodisk fasta

Nu tänkte jag att jag skulle förklara för er hur det funkar med periodisk fasta eftersom det är så många som har undrat. Jag kör principen kl: 12.00/20.00, alltså under dessa tider äter jag min mat och sen fastar jag 17 timmar varje dygn under fastan. Jag äter min frukost kl:12.00, min lunch runt 14.30-16.00 och min middag mellan 17.00-19.30. Under tiden du fastar ska du inte äta någonting, då minskar du fastans effekt men dricka såsom vatten/te och kaffe får du absolut göra! Jag brukar starta min dag med en kopp kaffe/te med en skvätt grädde i och de funkar kanon fram tills jag ska äta min frukost vid 12. Under fastan äter du LCHF precis som vanligt, alltså du äter inget mindre än vad du brukar göra men man brukar minska sin matsäck under tiden vilket är positivt. I början när man ska börja fasta kan man vara ganska hungrig, därför är de bra med lite grädde i kaffet/teet då de ger dig en mättnadskänsla. Angående hur länge du fastar avgör du helt själv! Jag har valt att göra det nu tills jag har nått min målvikt, jag fastar mellan söndag kväll fram tills - fredag vid 12 tiden och sen under helgen äter jag precis som vanligt. Du bestämmer som sagt helt själv hur länge du vill göra det :)

Positiva effekter av periodisk fasta:

- För den som står still både på vågen och i måttet börjar gå ned i vikt och runt midjan.
- Bättre aptitreglering.
- Återbyggnad av muskulatur, kroppen bygger muskler och tappar i "fettvikt".
- Minskade blodsockernivåer.
- Minskade insulinnivåer och minskad insulinkänslighet.
- Ökat fettförbränning.
- Ger kroppen en chans att ta hand om den föda du fått i dig under dagen. Oftast hinner inte kroppen ta hand om all den föda du fått i dig, alltså den hinner inte bryta ned och förbränna den, därför kan det vara bra ibland att fasta.

Kommentarer

  • LP säger:

    Tack så mycket för informationen ! :D

    2012-05-22 | 19:38:20
    Bloggadress: http://linapinas.webblogg.se/
  • Jessica säger:

    Hej,

    Först, din blogg är fantastiskt inspirerande! Och ett stort BRAVO för att du lyckats så himla bra!! Jag har egentligen ingen förhoppning om att du ska kunna rådgöra med mig, men jag känner ett behov av att ventilera lite:) Jag ääälskar livet med LCHF! Jag och min sambo började samtidigt, 2 januari i år. Vi har båda tappat kilon och cm, och sambon är mer eller mindre i mål (-18 kg). Jag däremot har stått still i över två månader, och jag har ett antal kilon kvar innan "normal" vikt (jag är 163 cm och väger nu 72 kg, jag har tappat ca 8 kg). Jag tränar kondition 3-5 dagar i veckan sedan en månad tillbaka och jag har testat periodisk fasta, men inget händer. Jag vill verkligen inte frångå LCHF, det är ingen diet för mig, det är en livsstil och jag vill absolut inte sluta äta så här. Men jag vill däremot verkligen bli av med i allafall 5 kg till. När jag ser din viktresa, som startade på ungefär samma vikt och vid samma tid så blir jag sååååå avundsjuk! Jag har funderat på om jag äter för mkt mat, för lite fett, för mycket smygkolhydrater osv, men oavsett hur jag reglerar så händer inget på vågen....Har du några peppande ord i väntan på resultat så är jag jättetacksam:)

    2012-05-23 | 11:06:55
  • Amanda säger:

    Jessica: tack så jätte mycket för dina fina ord till mig, det värmer verkligen! Förstår att det är jobbigt för dig, killar har ju ofta lättare att gå ned i vikt än vad vi tjejer har och det är otroligt orättvist! Om jag var du så skulle jag börja äta lite mindre portioner, dra ned ordentligt på mejeriprodukterna då de ofta är en stor bov för många när de har svårt att gå ned i vikt. En del har jätte svårt att gå ned i vikt om de äter för mkt meeri produkter och en del kan äta ganska normalt fast skippa en massa mjölk.Sen skulle jag prova periodisk fasta igen, de har hjälpt måna i din sists. Hoppas jag har hjälpt dig något Jessica! Jag tycker att du vekar vara duktig och jag tror på dig :)



    Kram! // amanda

    2012-05-23 | 11:55:07
    Bloggadress: http://amandaengsrromsliv.blogg.se/amanda
  • Sofia säger:

    Jag diggar starkt att du klarar detta och jag visste inte att det fanns så många prositiva följder av det, men jag undrar, för man har ju hört att det kan få effekten att kroppen till slut absorberar all energi den kan få när den väl äter och man därför istället lägger på sig vikt? Jag förstår att det inte hänt för dig, men finns ingen chans att det kan bli så eller är det bara bluff?

    2012-05-23 | 20:01:17
    Bloggadress: http://babebybrihgton.blogspot.com
  • Amanda säger:

    Sofia: hejsan! Det är en ren bluff! För äter du LCHF och bra mat så blir det inte så, men äter du skit mat så blir det så. Jag går bara ned av det och alla andra som har provat verkar också göra det :) kram!

    2012-05-23 | 20:22:36
    Bloggadress: http://amandaengsrromsliv.blogg.se/amanda
  • Elina säger:

    Hej!

    Tack för alla härliga och inspirerande tips!

    Jag har en fråga angående periodisk fasta: Kan man ändra tiden för när man äter från kl 12-20, till kl 11-19 istället?? (Jag är småbarnsmamma och går upp jätte tidigt på morgonen och lägger mig tidigt på kvällen, så de tiderna passar mitt liv bättre...)

    TACK!

    /Elina

    2013-03-20 | 08:34:39

Kommentera inlägget här: