Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

Mousakka på annat vis

Kategori: LCHF recept

Gjorde en grymt god Mousakka för en stund sen till middag. Gjorde den dock lite annorlunda för att prova något nytt. Provade även att ha på Felix nya ketchup med Stevia, hade dock bara jätte lite av det på och de smakar precis som vanlig ketchup!

Ingredienser

500g köttfärs
1 stor squash
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl grädde
Ca 2 msk creame fraîche
Valfria kryddor
1 1/2 dl krossade tomater

Stek Köttfärsen tillsammans med gullöken. Häll i krossade tomater, pressa ned vitlöken, grädden crème fraîches och kryddorna. Hyvla squashen till långa ganska breda skivor. Varva squashen och köttfärsåsen i en ugnsform, avsluta med ett rejält lager god ost.

Grädda i mitten av ugnen på 225g i ca 15 minuter.

Kommentarer

  • rebecka säger:

    hej igen :) ja behöver lite pepp, så ja kände att ja måste fråga att när var det du började med lchf, och hur mycket har du gått ner i vikt sen dess ? sen tänkte ja fråga om du ätit nötter och mörk choklad nån gång ibland ? och ifall du gjort det så hur ofta har det varit i såna fall ? För jag SKA gå ner i vikt. så är det bara :)

    2012-05-30 | 18:52:20
  • Mumme säger:

    Hej Amanda jag läste på din blogg om Felix nya ketchup har varit på flera olika mat kedjor men har inte lyckats fått tag på den jag bor i Luleå så ja undrar vilken butik i köpte den ifrån tack för en underbar blogg

    2012-05-30 | 22:29:12
  • Amanda säger:

    Rebecka: hejsan, klart ja hjälper dig :) jag började med LCHF 1 januari i år med en svartvitt på 77 kg, har minskat totalt 18,5kg sen dess och väger nu 58,7kg. Jag ätet väldigt sällan nötter, de är gott men se blir liksom aldrig av att ja äter de. Mörk choklad äter jag ca 1 gång i veckan på tex en fredagskväll, då brukar ja ta ca 3 rutor och sen räcker det för mig :)



    Mumme: hejsan! Jag hittade den på ICA här i stan. Den är väldigt svår att se eftersom den liknar den vanliga ketchupen! Så titta noga :)



    Kram!

    2012-05-31 | 08:29:43
    Bloggadress: http://amandaengsrromsliv.blogg.se/amanda
  • rebecka säger:

    Du är då verkligen duktig :) och man blir ju ändå peppad när man läser och hör att andra gåår ju faktist ner i vikt.. bara man hade mer karaktär och kämparglöd, men ska försöka skaffa mej mera sånt så då kanske kilona börjar försvinna här också :)

    2012-05-31 | 09:26:25
  • Amanda säger:

    Tack! Klart du klarar det, jag har gjort det och då kommer du också att göra det :) Bestäm dig och var envis så går det. Vill gärna höra om dina framsteg! Kram

    2012-05-31 | 09:59:52
    Bloggadress: http://amandaengsrromsliv.blogg.se/amanda

Kommentera inlägget här: