Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

Min historia!

Kategori: Min historia

Allt det här med LCHF hände över en natt för mig! Jag låg hemma på soffan hos min pappa då jag skulle köra han och hans sambo till Arlanda tidigt morgonen efter, datumet vad 2011-12-27. Jag låg och funderade på vad jag skulle göra för att bli av med mina 10 kg som jag hade samlat på mig under mina nästan två år som lastbils chafför. Dessa kilon hade jag samlat på mig pga att jag aldrig åt! Under mina 12 timmar långa pass åt jag ingenting förutom visseligen en cola som jag drack för att hålla energin uppe under dagen. Jag hade helt enkelt inte tid att äta och när jag väl kom hem var det oftast något i stil med spagetti och köttfärsås som jag åt, ett stort berg med pasta och nästan ingen köttfärsås (eftersom jag inte gillar det!) Jag svälte alltså min kropp så att så fort den fick mat tog den precis all energi den kunde få för att överleva. Därför gick jag upp massor! Jag har alltså aldrig vräkt i mig mat. Jag var svullen, deprimerad, min mage ska jag inte tala om och jag var aggressiv. Mitt humör var utan dess like! Jag blev arg på precis allt som inte funkade som jag ville att de skulle funka. De funkade alltså inte i längden och det var dags för förändring. Jag vägde då 77kg till min 163cm långa kropp. Detta är ju ingen extrem övervikt men de är fortfarande ca 20 kg to mutch.

Men som sagt, jag låg hemma i pappas soffa och pillade med min iphone, plötsligt som en hint ifrån ovan!! Jag ska börja med LCHF! Läste precis om allt angående detta, en av mina kattunge köpare gick på LCHF så hon gav mig massor med kanon tips som jag behövde för att starta. Sen kände jag ju också att jag behövde ha en bra bok som jag kunde läsa och stötta mig av (då ingen i min närhet stöttade mig i detta) så jag valde att köpa Katrin Zytomierskas bok Dags att bli smal - LCHF på mitt sätt! Den boken har varit kanon under min viktminskning och jag har fått massor med information av den.

Egentligen började jag med LCHF 2011-12-27, men min egentliga resa började 2012-01-01 och jag var peppad som aldrig förr. Sedan dess har jag minskat 13,4kg och hela 18cm i midjan. Tänkte att jag skulle visa en liten summering av hur jag gått ned i vikt vecka för vecka. Jag väger mig en gång i veckan så fort jag vaknat och det är varje torsdag:

- 2012-01-01 -1kg (76kg)
- 2012-01-05 - 3kg (73kg)
- 2012-01-12 -0 (73kg) Jag stod helt stilla alltså!
- 2012-01-19 - 2kg (71kg) Yeyy! Nu går det igång igen!
- 2012-01-26 -1kg (70kg)
- 2012-02-02 - 3,5kg!!! (66,5kg)
Nu hade jag en period då jag inte hade tillgång till våg
- 2012-03-01 -2,1kg (64,4kg)
- 2012-03-08 + 0,4kg! Hur gick detta till?!?! :( (64,8kg)
- 2012-03-15 - 1,2kg (63,6kg)

Som sagt så här ser lite utav min viktresa ut hittills med LCHF :) I min blogg kommer jag att dela med mig av massor med tips både med mat, träning samt motivation!


Här är en bild ifrån midsommar 2011 då jag vägde 77kg! Haha snygg va ;) Mullig och go.


En till bild ifrån midsommar 2011 (77kg tung)
Detta är en bild av mig ifrån midsommar 2011. Då vägde jag 77kg


Jag hade faktiskt inga bättre bilder på mig ifrån den tiden då jag var som tyngst. Jag hatade nämligen att va med på bild, för då såg ju jag hur verkligheten såg ut.

Kommentarer

  • Katarina från Dalarna säger:

    Hej:-)



    Amanda skrev: >Jag vägde då 77kg till min 163cm långa kropp. Detta är ju ingen extrem övervikt men de är fortfarande ca 20 kg to mutch.



    -Själv är jag 164cm, min benstomme är varken kraftig eller smal (obs, benstommens täthet och tyngd!). Har gjort tester för få veta bra vikt för min benstomme: (obs, muskler väger mer än fett) någonstans mellan 58-och max 65kg passar för min benstomme. Mitt rikt mål är 60kg med starka muskler:-) Måttbandet är min bästa vän;-)

    Har några gamla par blåa arbetsbyxor - så jag kommer veta när jag landat.



    ----------------------------



    Och skulle du gå upp i vikt och VERKLIGEN inte förstå anledningen, du har ätit "rätt".



    Mins då att kroppen försöker verkligen göra sitt BÄSTA för att stärka alla muskler, senor etc i din kropp, runt dina leder och vill göra dig STARKARE och fastare i hullet.



    Därför - mät dig med måttband ALLTID, det är den äkta backuppppen till dig:-) då du inser att du har stirrat dig blind på vågen, en klasisk fälla.



    Det är verkligen Roligt när man ser på kläderna att ting sker:-)

    Man får köpa nya och plocka fram de gamla man gillar:-)

    2012-03-16 | 22:04:58
    Bloggadress: http://www.myaloevera.se/fampersson
  • Amanda säger:

    Hej Katarina!



    Tack för din kommentar! Naturligtvis hänger måttbandet med! Mäter och väger mig 1 gång i veckan och båda spelar roll :) Ja de kanske är så att jag hade gått upp i muskler när jag hade gått upp 0,4kg eftersom jag har börjat styrke träna.

    2012-03-16 | 22:17:56
    Bloggadress: http://amandaengstromsliv.blogg.se/amanda
  • Madde säger:

    Vad härligt att läsa en blogg/historia om en tjej vars historia liknar ens egen!

    Har själv gått ner från 86kg till 80 kg, minskat 14cm i midjan och blivit av med min problemmage. Mitt mål är att gå ner till 75. (är 178cm lång). Allt gott till dig! KRAM

    2012-03-19 | 11:38:55
    Bloggadress: http://https://madeleinestedt.wordpress.com/
  • Malena Engberg säger:

    Vad himla roligt! Så starkt av dej att köra igång även utan stöd!

    Jättegrattis!

    malena

    LCHF edan drygt ett år

    2012-03-19 | 11:41:26
  • Lininski säger:

    Blir verkligen inspirerad av din blogg! Själv började jag, precis som du, på en ingivelse, "Jag ska testa LCHF!" Det var den 29/2 och jag vägde ca 72½ kg till mina 166 cm. Sedan dess har jag minskat ca 3½ kg. Detta är första gången som jag känner att en diet verkligen fungerar samtidigt som den är lätt att hålla så detta tänker jag fortsätta med! =)

    2012-03-19 | 12:01:50
    Bloggadress: http://www.lininski.myshowroom.se
  • jessica säger:

    Grattis och välkommen till ett härligt liv med LCHF! =)

    2012-03-19 | 14:01:35
    Bloggadress: http://www.lchftrollet
  • Sofia säger:

    Grattis har själv tagit ganska bra precis 20 kilo, har nu 3 år med LCHF i väskan och njuter av varenda dag utan att vara sjuk (och överviktig)

    Bra jobbat tjejen.

    2012-03-19 | 14:03:51
    Bloggadress: http://lchf-durvaddufrtr.blogspot.com/
  • Jessica säger:

    Vad duktig du är!

    Jag ska lägga upp din blogg som länk på min så att andra ser den. Hoppas du skriver ofta och lycka till i fortsättningen!

    2012-03-19 | 15:51:36
    Bloggadress: http://namaste.bloggo.nu
  • Anders säger:

    Grymt jobbat! Alltid kul att läsa om andras framgångar med LCHF!

    2012-03-19 | 17:12:20
    Bloggadress: http://www.zakynthosgrekland.se
  • Lchf livet för Gottelisa säger:

    Grattis ! Det är underbart när det funkar med LCHF. Jag och min familj har tillsammans gått ner många kilon. Det är så skönt. Kram Tanja/Lchf livet för Gottelisa

    2012-03-19 | 20:28:53
    Bloggadress: http://blogg.amelia.se/gottelisa/
  • Notch säger:

    Hej, hittade hit via Kostdoktorns blogg. Fantastisk förvandling! Mycket inspirerande! En sak bara... bilden ovan från midsommar 2011... va fasen har du i näsan? Äckligt foto... :(

    2012-03-20 | 12:37:46
    Bloggadress: http://primalelegance.wordpress.com/
  • Amanda säger:

    Haha det är en ahlgrens bil :) Vi körde femkamp!

    2012-03-20 | 18:07:28
    Bloggadress: http://amandaengstromsliv.blogg.se/amanda
  • Millan säger:

    Hej!

    Jag väger ungefär som du gjorde i början av året och skulle mer än gärna gå ner lika mycket som dig på samma tid. Kan du inte dela med dig med lite recept tack?

    2012-04-02 | 21:22:06
  • Amelie säger:

    Hi Amanda, very inspiring. I am almost the same as you were. I'm 163 cm and 73 kilos. My goal is 58 - 60 kilos.

    Now I'm wondering whether you counted calories or not? And if you have any idea how much you consumed per day? See even if LCHF makes it easier to control hunger, no one can lose weight eating say 10.000 calories a day even though they may almost all be from fat. Could you write what you would ate in a day when you were losing weight? Just to give me an idea :)

    See I'll have eaten 2200 calories tonight (I made a plan to be able to see that I got the right balance between fats, protein and carbs) and I know that this is my maintenance level, so I am sure I won't lose weight if I don't cut calories at some point....I'd love to hear how you did it :) Alt godt fra Danmark, heya Sverige ;)

    2012-07-11 | 16:47:11
  • Hanna - Fotograf i Jakobstad säger:

    wow!
    imponerande!
    Ska själv försöka ta en rush med LCHF nu. Man blir ju hur inspirerad som helst när man läser hur de gått för dej!
    Sköt om dig!

    2012-11-13 | 14:51:00
    Bloggadress: http://hannakrokfors.blogg.se

Kommentera inlägget här: