Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

LCHF - det enda som funkat!

Kategori: Uncategorized

Som sagt, att välja eller ens komma på att börja leva med LCHF kom som en blixt ifrån klar himmel. Visst jag hade hört talas om LCHF för ca 3 år sedan men av någon anledning så snappade jag inte upp det.

Jag är även en som sagt kvinna med extrem stark och grov benstomme. Lätt för att bygga muskler, jag bar soffor i Stockholm samt körde lastbil i nästan två år. Detta jobbet var tungt och slitsamt och där hade jag mkt användning för min styrka. De var även där min värsta övervikt kröp fram, åt inget och sen åt jag ett stort mål mat sent på kvällen när jag kom hem ( denna måltid innehöll ca 90% kolhydrater.)

Jag har provat precis alla sätt förutom viktväktarna för att gå ned i vikt. Atkins, drink dieter, GI, jojo bantning, barnmats dieten you name it! Inget har funkat och jag har tröttnat grymt fort på dem allihopa. Så jag antog faktiskt att LCHF inte heller skulle funka, men de gjorde det!! Kilona bara rasa av min kropp som aldrig förr och jag trodde inte på vågen för en sekund.

Den här dieten passar min kropp som handen i hansken och jag är aldrig hungrig. Mina nervösa sammanbrott, trötthet, deppighet har försvunnit och jag är piggare och gladare än aldrig förr.

Första veckorna när man avvänjer sig i från socker är mycket jobbiga, men de finns som sagt saker man kan göra för att stilla de hemska sockersuget. Här kommer yttligare tips:

- Träna!
- några färska hallon
- drick vatten
- kaffe/te med en tsk sukrin i
- ät dig mätt så slipper du de värsta suget!

De finns massor med tips, men detta hjälpte mig massor :)

Kommentarer

  • Notch säger:

    Hej,

    Undrar hur du skiljer på atkins och lchf?



    mvh

    "notch"

    2012-03-20 | 16:08:02
    Bloggadress: http://primalelegance.wordpress.com/
  • Amanda säger:

    Hej notch!



    Det är inte en sådan extrem skillnad mellan atkins och LCHF. Dock är protein intaget mycket högre med atkins, du kan vara vegetarian om du äter LCHF.



    Så de är väl de som jag ser som största skillnaden, provade den dieten men den funkade inte för mig.

    2012-03-20 | 18:10:39
    Bloggadress: http://amandaengstromsliv.blogg.se/amanda
  • Emelie säger:

    Hej, har precis läst igenom din blogg, och jag tycker redan om den! Jag skulle gärna vilja ha mer recept och så vidare. Jag funderar att börja med LCHF, och tror det passar mig mest med mat och så. Men alltså en fråga, äter du aldrig typ pasta eller potatis osv? Vad gottar du dig med? Saknar du något? Har det brist någon gång för dig?.



    Måste också säga att din blogg inspirerar :)!

    Kram

    2012-03-20 | 18:23:24
  • Amanda säger:

    Hej Emelie!



    Va kul att du gillar min blogg :) Nej jag äter aldrig pasta, ris, potatis, bröd osv. Har inte tagit en enda bit sen den 1 januari. Jag kompenserar detta med en massa annat gott såsom blomkålsmos, blomkålsris och en massa mer.



    När jag ska unna mig det goda såsom på lördagar så brukar jag äta: jordgubbar med grädde, 70% choklad i olika smaker, hallon med grädde eller så bakar jag något.



    Det jag saknar mest av allt är ragmunk med lingonsylt, min favvo! Skulle ju vilja ha lite påskmust kanske haha.



    Enda gången det brustit för mig och som jag fallit tillbaka var på min morfars begravning då jag åt en liten bit smörgåstårta.



    Kram // Amanda

    2012-03-20 | 20:04:46
    Bloggadress: http://amandaengstromsliv.blogg.se/amanda
  • jenny säger:

    hur lång tid tog det innan övergångsbesvären gick över för dig? :)

    2012-03-21 | 12:32:13

Kommentera inlägget här: