Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

Kanelbullar

Kategori: LCHF recept

Idag blev det kanelbulle-bak :D Jag hade inga goda nötter hemma så jag tog solroskärnor och lite sukrin på toppen. Här kommer receptet:

 

Ingredienser:
4 ägg och 1 gula
3 msk Sukrin

50 gram smält osaltat smör
1 dl grädde
1 tsk kardemumma
1 dl kokos
4 msk fiberhusk/psylllium
2 tsk bakpulver

Fyllning
50 gram mjukt smör och kanel

1 ägg till penlingen

Gör så här
Vispa ägg och sötning fluffigt i gärna 5 min. Häll i grädde och smöret, blanda noga. Blanda alla torra ingredienser och blanda ner dem väl i smeten låt smeten svälla i ca 5 min.
Kavla sedan ut degen mellan två bakplåtspapper, och dra loss översta pappret. Bred ut smöret och pudra rikligt med kanel över och rulla ihop den som en rulltårta. Använd vass tunn kniv och peta försiktigt ner degen, den kan lätt fastna på det undre pappret. Det är lite pilligt och kladdigt.

Skär sedan bitar och lägg i bullformar. pensla och strö över nötterna. Ev. också lite sukrin.
Grädda i 175 grader i ca 15 min.

Bullarna blev jätte smarriga, men de hade kanske varit godare med lite nötter och inte solroskärnor.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: