Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

I början av min LCHF

Kategori: Motivation

Nu tänkte jag att jag ska berätta lite för er hur jag gjorde för att komma in i min nya livstil LCHF så bra som möjligt. Det är en del som har frågat lite hur jag åt och hur jag tränade för att få så bra resultat som möjligt. Hoppas detta kan hjälpa er och att ni får en massa motivation :) Så här gjorde jag för att lyckas i början och faktiskt hålla fast vid LCHF och inte dippa tillbaka till min gamla livsstil:

Träning


Ska jag vara ärlig så tränade jag inte alls! Jag började träna för ca 1 månad sen för att underlätta att gå ned mina sista 6,5kg, träning kan bli nödvändigt då det kan vara lite mer krux att bli av med just dessa kilon. Visst jag var ju ute och gick så mycket som möjligt, men någon kondition och styrke träning blev det inte. Naturligtvis ska jag inte avråda er från att träna när ni börjar med LCHF snarare tvärtom! Jag var en latmask och det hade gått betydligt mycket fortare för mig att gå ned i vikt om jag hade tagit till träning från början. Tråkigt nog så gjorde jag inte det! Dessutom mår ni mycket bättre av att träna, aldrig hört det förr va? Haha :)

Hur jag åt i början


Jag var enormt motiverad och nu skulle jag minsann förändra mitt liv föralltid!! Jag visste naturligtvis vilket sugar/carb monster jag var och jag levde i stort sätt på dessa två saker. Hur skulle detta gå? Jag såg till att äta mycket fett! Åt massor med fett både till frukost, middag och lunch. Tog i lite extra med det just för att jag skulle vara riktigt mätt, inte vara hungrig och börja sukta efter allt socker och kolhydrater. För går man hungrig i början, är det otroligt lätt att gå tillbaka till sina gamla dåliga vanor. Kan visa ett exempel på hur en dags matintag kunde se ut just i början:

Frukost: Kaffe/te med grädde i! 2 stekta ägg (mycket smör i pannan) + 4 skivor bacon.

Lunch: 2 avokadon + lite keso / grillad kyckling / kokta ägg (lite olika alternativ, jag är ingen stor lunch ätare direkt.) Jag vill att lunchen ska vara lätt, ibland åt jag även gårdagens middag till lunch.

Middag: Liknande gratäng som jag lade upp nuss på bloggen! Jag gjorde egna köttbullar, biffar, korvstroganoff, köttgrytor, laxgratänger, kycklinggratänger, taco gratäng och liknande sådant. Mycket gratänger haha!

Olika mellanmål:
Jag äter inte så mycket till mellanmål nu, men som jag nämnde så drack jag mycket te och kaffe i början av min LCHF. Hade ibland lite grädde i när de var som jobbigast med (den falska hungern.) Åt även ost och skinkrullar med smör på.

Jag var väldigt försiktig med för mycket mejeriprodukter i början då det lätt kan bli alldeles för mycket kolhydrater! Jag äter 20 gram kolhydrater per dag och skulle jag dricka ett glas med grön mjölk (ca 2 dl) så blir det 10 gram kolhydrater vilket är halva mitt dags intag! Visst jag hade lite creme fraiche i mina gratänger men inte mer än så. De mejeriprodukter som jag åt och äter även idag är: grädde, olika ostar med hög fetthalt och smör. Ibland äter jag lite grekisk/turkisk youghurt till frukost men det händer väldigt sällan.

Som sagt ät mycket fett! Jag vet att det kan vara svårt ibörjan när man inte är van, jag tyckte att de var jätte jobbigt att äta så mycket fett men jag vande mig ganska fort faktiskt :)

Övergångsperioden/avgiftning

Det tog min kropp ca 2-3 veckor att bli av med mina allra värsta besvär. Som jag sa så var jag ett riktigt sugar/carb monster och jag hade redan problem med mina humörsvängningar sedan innan. Pinsamt att säga men jag har faktiskt haft problem med att jag varit tjurig och deppig förut. Inte så konstigt med tanke på vilken hemsk kost och livstil min stackars kropp fick genomlida! I alla fall, jag blev grymt sur under övergångsperioden/avgiftningen från socker och kolhydrater. Jag ville gärna inte träffa någon och definitivt inte folk som åt socker framför mig för då blev jag sur haha! Jag hade även huvudvärk, trötthet och jag orkade inte mycket.

Men guuuud så skönt det var när jag äntligen blev fri och faktiskt kunde säga nej till all coca cola, lösgodis, chips, kakor som alla runt ikring mig tryckte i sig. Det är faktiskt lite underligt, man märker inte innan hur mycket skit folk faktiskt stoppar i sig förens man själv har slutat med det. Jag blir lite smått äcklad av allt socker som folk runt ikring en konsumerar. Helt sjukt för att vara mig och jag känner faktiskt inte igen mig själv.

Hjälp vid övergångsperioden/Livlinor


Tänkte att jag skulle tipsa er om några hjälpmedel/livlinor som jag tog till när sockersuget blev som allra värst vid min övergångsperiod/avgiftning. Dessa tog jag som sagt bara till när allt var som värst och när jag kände att jag inte orkade mer.

- 1 dl frysta hallon, vispa 1 dl grädde till och de blir lite glass känsla.
- Brie ost (väldigt lite kolhydrater i.)
- Babybel ost och andra desert ostar.
- Te/kaffe med en tesked sukrin i. (sukrin är sockerersättning med lite kolhydrater och det är helt naturligt!)
- Choklad med minst 70% kakao i! Jag åt oftast 86% choklad då den innehåller mycket mindre kolhydrater än den 70%:a. Jag åt ca 1-2 rutor och sen blev jag av med socker suget.
- Ostrullar och skinkrullar.
- Mineral vatten med en massa olika saker hällde jag i mig litervis! Gör det fortfarande ;)

Jag hoppas på att jag har förklarat på ett bra sätt hur jag fixade min första tid med LCHF med lyckade resultat :) Tro mig, när du ser och känner att din kropp börjar förändras kommer du att känna dig motiverad! Jag mår bättre än aldrig förr: glad, piggare, roligare, smalare och snyggare. Inget socker är mer värt än det och det lovar jag er alla.

Detta blev ett väldigt lång inlägg och om jag har missat något eller om det skulle vara något annat som ni vill veta så är det bara att fråga på! Jag svarar så gärna :)

En trött och tjurig Amanda som bara vill äta skräpmat! (Bild tagen 2011-01-31)

En glad, pigg och lycklig Amanda som rasar i vikt och mått ;)



Kommentarer

  • Tarina säger:

    Tack för detta! Kul att läsa:)

    Efter att jag såg din blogg så tänkte jag också börja blogga nu när jag slutat med min kolhydratsfrossa. Dock känner jag mig som en idiot när jag försöker ändra något. Haha.



    Lycka till i fortsättningen, Jag följer din resa:)

    2012-03-22 | 20:13:49
    Bloggadress: http://lchflivsforandring.blogg.se/
  • Amanda säger:

    Varför skulle du vara en idiot? :)

    2012-03-22 | 20:19:01
    Bloggadress: http://amandaengstromsliv.blogg.se/amanda
  • Tarina säger:

    Kanske inte idiot, men fattar inte så mycket ännu.

    Att fixa till bloggen så att den ska bli personlig och fin, vill ju ha en försöka göra mig en fin design;)



    2012-03-22 | 20:31:47
    Bloggadress: http://lchflivsforandring.blogg.se/
  • Nina säger:

    Åh vad roligt att du delar med dig. Det som gör att jag failar med min kost är nog lite för mkt nötter (äter du några sådana?) mjölk (i te och kaffe) och bär lite väl ofta... Men nu ska jag köra lite mer som du!

    2012-03-22 | 20:37:57
    Bloggadress: http://dansaineon.wordpress.com
  • Amanda säger:

    Hej Nina!



    Klart jag delar med mig! Vill ju att alla ska lyckas och leva bra med LCHF :)



    Nej jag äter inte nötter, fast jag gillar dem men de har bara inte blivit så. Byt ut mjölken mot en skvätt grädde! Mycket bättre och du får i dig med fett.



    Kram/ Amanda

    2012-03-22 | 20:45:40
    Bloggadress: http://amandaengstromsliv.blogg.se/amanda
  • Sussie säger:

    Va bra du har skrivit och jag känner igen mig på det du skriver med hur man mår med avgiftning. Jag är där nu men de börjar bli bättre nu. Följer din blogg so keep it up!

    2012-03-23 | 13:01:05
  • Eva säger:

    Grattis! Va kul att lasa och jag tar till mig av tipsen pa slutet. Skitsnygg harfarg har du ocksa pa sista bilden! Ar det din egen eller vilken toning?

    2012-03-28 | 22:25:19
    Bloggadress: http://all-about-eva.com
  • Amanda säger:

    De var hm:s egna hårfärg tror den hette något med choklat Brown :)

    2012-03-28 | 23:34:52
    Bloggadress: http://amandaengsrromsliv.blogg.se/amanda

Kommentera inlägget här: