Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

En morot/mål

Kategori: Motivation

När jag bestämde mig för att jag skulle äntligen ta tag i mig själv och gå ned de där överflödiga kilona så tänkte jag för mig själv att jag måste ha någon slags morot/mål att se fram emot när jag äntligen gått ned dem.

Valet av morot/mål var inte direkt svårt! Min pappa och hans sambo bor i Spanien (Javea), så jag och ca 20 personer till ska ned dit den 23 april för att fira hans sambos 50 års dag. Då ska jag ha nått mitt mål som är på ca 6,5kg till :) Man vill ju vara kanon snygg när man ska gå där i värmen i bikini!

Detta är något som har gjort mig otroligt driven och målmedveten! Sätt ett rimligt och bra datum då du vill ha nått ditt mål. Det kan vara att du som jag: åker på semester eller du kanske köper den väskan du alltid drömt om. Eller varför inte gör något som du drömt om som tex. hoppa fallskärm kanske?

Får man något att se fram emot förutom att du äntligen har blivit hälsosam, gått ned i vikt osv. Så blir det mycket roligare samt lättare att nå sitt mål. Det är ett hett tips ifrån mig :)

Kommentarer

  • Anna säger:

    Hej! Jag satt precis i valet och kvalet om jag skulle börja med LCHF eller inte. Min pappa kör det och predikar om det hela tiden. Jag har tränat på i ett halvår nu och min kropp har börjat förändras men jag går inte ner så mycket (jag vet att det är muskler som väger men jag vill se mer resultat, tränar ändå ca 4ggr/v). Jag känner att det är dags att göra något drastiskt med kosten och LCHF-liknande ska tydligen vara bra om man "deffar" men sen blev jag osäker igen efter att kollat runt lite på olika bloggar och hemsidor där flera påstått att de inte orkar med att träna när de äter LCHF. Och träningen är ju det jag vill fokusera på mest, inte lika mycket på maten.



    Sen läste jag din blogg och blev så jäkla inspirerad!! Fyfan vad bra du är! Jag känner att jag verkligen vill börja med LCHF nu men har fortfarande några funderingar..



    Hur känner du vad gäller träning, pallar du lika mycket som innan? Du hade inte skrivit så mycket om träning och det du skrivit beskriver ingen konditionsträning direkt, är det för att man inte orkar löpa i samband med LCHF-kosten?



    Vore så himla tacksam för svar, är så sjukt kluven!



    Kram!

    2012-03-19 | 18:09:46
    Bloggadress: http://kemp.blogg.se/
  • J säger:

    Hej

    Måste bara kommentera ditt inlägg, jag är ofta i Javea då jag har en kompis mamma som bor där. Känns inte som att det är så många svenskar där, men där hade jag fel :) Lycka till!

    2012-03-19 | 18:32:33
    Bloggadress: http://www.dressedtokill.bloggproffs.se
  • Johanna säger:

    WOW vad roligt för dej att det har gått så otroligt bra med viktminskningen!

    Jag har också kämpat sedan nyår men för mej står vikten helt stilla av någon orsak!

    Det skulle tas emot med öppna armar om du vill berätta hur du uppnått dina fantastiska resultat- kanske hur du äter under en dag osv....:)

    Keep up the good work!

    2012-03-19 | 18:59:15
    Bloggadress: http://johannaskriversagor.blogspot.com/
  • Amanda säger:

    Hejsan!

    Va roligt att du brukar vara i Javea ;) så fint där! Vi kanske ses någon dag där?



    Anna: jätte kul att du blir inspirerad av min blogg! Så kul! Jag orkar precis lika mkt som innan LCHF om inte mer faktiskt :) jag styrketränar med tunga vikter 4 ggr i veckan. Kondition tränar jag också emellan åt dock alldeles för lite, ska köpa ett par löpardojjor nu i helgen så då ska de bli ändring. Nu i veckan ska jag skriva med om hur jag tränar så får du se lite hur jag lägger upp det. Kram!



    Johanna: Hejsan! Jag äter inte mer än 20 gram kolhydrater per dag, styrketränar hemmifrån 4ggr i veckan. Jag äter lite olika, visar här i bloggen hur jag äter och jag ska försöka att lägga upp många goda rätter och recept :) ägg äter jag i massor men de förstod du antar jag :) de är bara att fråga på om du undrar något mer. Kram!

    2012-03-19 | 21:42:15
  • Gustav säger:

    Till Anna ang. träning:

    Det går hur bra som helst att träna med LCHF, den mest kända som gör det är Björn Ferry (även om han äter en del kolhydrater under den tuffaste säsongen, en annan är triathlonathleten Jonas Colting (som skrivit en hel del om detta). Dessa två är ganska extrema, men klarar dom så gör nog du med, och vi alla andra.



    Själv gick jag ner 8 kg med LCHF, då började jag träna och gick upp 2 kg, jag har aldrig haft så mycket energi vid träning som när jag tränat med LCHF, och jag körde vasaloppet på ren LCHF (alla andra laddade med kolhydrater, jag med fett, gissa vilket som innehåller mest energi...)



    En sista sak vill jag dock bara påpeka, träning är överskattat att använda för viktminskning! Det finns vissa saker som gör att träning t.o.m. kan hindra viktminskning (om man inte kör LCHF), som man får större aptit, man kanske äter mer frukt och i värsta fall dricker sportdryck.Det räcker med att ändra sin kost för att gå ner i vikt, (själv gick jag som sagt upp i vikt när jag tränade, men jag bryr mig inte så mycket om kg, utan om välbefinnande och vill tro att dessa extrakilon inte var fett)



    MEN, det jag vill säga om träning/motion är att det är bra för alla, t.o.m. livsviktigt, som sagt inte för VIKTMINSKNING, men för välmående, man blir starkare i muskler och leder och det är avstressande m.m.



    mvh Gustav Johansson

    2012-03-19 | 22:36:20
  • Gustav säger:

    (förresten, skall också ner till Jaeva, 31/3, vilken slump...)

    2012-03-19 | 22:39:19
  • Amanda säger:

    Precis :) Björn ferry är ju kanon! Haha va roligt att du Gustav ska ned dit! Ska du göra något speciellt?

    2012-03-19 | 22:43:57
  • Anna säger:

    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter Amanda och Gustav!



    Jasså, det där med träning och viktminskning kände jag inte till! Som tur är så är jag mer ute efter att forma min kropp än att gå ner i vikt (har redan gått ner 11 kg utan träning) och då behöver man ju ändra kosten med, i alla fall jag har jag märkt. Jag har aldrig ätit speciellt onyttigt, inte så mycket godis och aldrig läsk och sånt men eftersom kroppen vänjer sig så antar jag att man måste variera/ändra kosten för att se resultat, som att man måste ändra/variera träning också.



    Tack så mycket igen! Nu blev jag astaggad! :D

    2012-03-20 | 12:59:57
    Bloggadress: http://kemp.blogg.se/
  • Gurra säger:

    Amanda: jag är handledare för några tjejer som gör sin praktik där, jag skall ner och besöka dom och vår kontakt där nere. ser fint ut på bilder men jag kommer bara vara där i 2 dagar och det blir inte mycket fritid tyvärr...



    Anna:ja har du inte ätit mycket socker så blir ju inte omställningen så stor, söta drycker som du undvikit är ju största boven, man får lätt i sig stora mängder socker, detta gäller även juice (jag köpte en juicecentrifug en tid innan jag läste på om LCHF, jag trodde egen färskpressad juice var jättenyttigt, sockermässigt är det lika illa som läsk... men man slipper ju alla tillsatser i alla fall, numera pressar vi juice enbart vid vissa tillfällen). Att ändra en kropps utseende tar tid, om man nu måste ändra den. jag ska inte säga för mycket, man är väl inte helt fri från fåfänga, men jag tycker inte man ska anstränga sig så mycket för att få en perfekt kropp, alla är vackra om dom mår bra.



    För alla som överväger LCHF rekommenderar jag STARKT boken Matrevolutionen av Andreas Ehnfeldt, den ger viktig grund och bakgrundskunskap till varför LCHF fungerar och är bra för de flesta.

    2012-03-20 | 20:30:23

Kommentera inlägget här: