Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

Cupcakes

Kategori: LCHF recept

Nu är mina cupcakes äntligen klara! De tar ju ett tag för dem att svalna så man kan ta på frostingen, annars smälter de. Jag har aldrig bakat cupcakes förut och de kanske märks på frostingen haha, men goda blv de iaf och de är ju de som spelar roll :) Jag valde att smaksätta min frosting med pepparkakskryddor såsom: kardemumma, ingefära, nejlikor och kanel. Så gott och jag älskar dessa kryddor! Här kommer receptet:

Ingredienser:
Kakan
75 gram smör
100 gram mörk choklad +70%
1/2 dl Sukrin
2 st ägg
1/2 st vaniljstång

Frosting
150 gram smör
1/2 dl Sukrin
3 msk vispgrädde
1/2 st vaniljstång

Gör så här

Kakan
Smält smöret i en kastrull tillsammans med chokladen.
Vispa äggvitorna till maräng.
Vispa äggulorna med socker och fröna från vaniljstången, poröst.

Blanda i smör/chokladblandningen i äggblandningen och vänd sedan ner försiktigt marängen i smeten.

Fyll muffinsformarna med smeten.
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 5 minuter.
Ta ut och låt kallna ordentligt

Frosting

Låt smöret stå i rumstemperatur och bli mjukt.
Vispa smöret och socker ordentligt med elvisp.
Häll i vaniljfröna och grädde.
Vispa ordentligt i ca 5 minuter så att allt blandas väl.

Ta en sprits och spritsa frostingen över kakan. Ett tips! Låt dem stå en stund i kylen så att frostingen stelnar.


 

Kommentarer

  • Christel säger:

    Recept tack :-) både muffins och frosting.

    2012-03-24 | 22:31:39

Kommentera inlägget här: