Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

LCHF inköpslista

Kategori: Bra att veta

När man är ny med LCHF kan det vara lite svårt att veta vad man egenligen ska köpa för mat när man är i affären. Vad är bra och vad är inte bra att ha hemma? Det är några som har frågat mig både i vardagen, kommentarer på bloggen och via mail hur jag brukar handla och vad jag brukar handla när jag är i mataffären. Nu ska jag ge er ett förslag på min inköpslista!

Amandas inköpslista


Grönsaker

- 2 blomkålshuvud
- 1 liten vitkålshuvud
- 1 gurka
- 3 tomater
- 2 squash
- 2 abourgine
- färska champinjoner
- olika löksorter såsom (purjo, gullök, rödlök & vitlök)
- Broccoli
- Avokado

Mejeri

- Vispgrädde 40%
- Creme fraiche 34%
- Smör
- Feta ostar (gulost, feta, mozzarella, halloumi osv.)
- Ägg 20 pack
- röd mjölk (till sambon)
- Turkisk/Grekisk/Rysk yoghurt 10%
- Kesella 10 %
- Keso naturell 4 %

Frysdisken


- Frysta grönsaker såsom blomkål, broccoli & wokgrönsaker.
- Fisk; laxfileér, sej, torsk och all annan fisk.
- Frysta blåbär
- Frysta hallon
- LCHF-Glass (händer ibland att jag köper.)

Kött

- Grytbitar av nöt
- Fläskfilé
- 1-2kg köttfärs (brukar frysa in i små påsar, man kan ha köttfärs till så mycket och de är ekonomiskt!)
- Färsk lax
- Kotletter
- Lövbit
- Stekar
- Bacon
- Fläsk
- Olika pålägg såsom salami, rökt skinka, rökt kalkon osv.

Övriga varor

- Ekologisk buljong
- Makrill
- Kryddor
- Ölkorvar
- Sukrin
- Psyllium el. fiberhusk
- Finnkrisp
- Tonfisk i olja
- Nötter/frön: hasselnötter, solrosfrön, linfrön är de som jag oftast brukar köpa.

Ja det finns massor man kan handla men så här ser oftast min inköpslista ut när jag handlar i mataffären!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: