Amanda

Mitt livs resa + LCHF :)

Älg gryta

Kategori: LCHF recept

Både min farfar och min pappa jagar så ibland får jag lite älgkött av dem. Jag hade en stek på ca 2 kilo i frysen som jag valde att göra en älggryta av. Man kan även göra denna gryta av vanligt nötkött också.

Ingredienser:

2 kg kött (älg eller nöt)
1 gullök
2,5 dl grädde
500g passerade tomater
3 msk tomatpure
Paprika krydda
Salt och peppar

Skär upp köttet i Grytbitar, lägg dem i en panna med smör och bryn dem en stund. Skär sedan lök och bryn det tillsammans med köttet. Sätt på en kastrull med smör i, häll i de passerade tomaterna, grädde, tomatpuren samt kryddorna. Häll sedan ned köttet och löken i grytan. Låt stå och puttra på låg värme i ca 1 timme. Servera med blomkålsmos, broccoli eller något annat gott. Jag valde att ha en klick crème fraîche på.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: